Microsoft Dynamics NAV 2017 oferuje możliwość wykorzystania szablonów stworzonych w Microsoft Word do przygotowania dokumentów (raportów, faktur, ofert sprzedaży) generowanych przez system. Nowością jest to, że ta funkcjonalność została udostępniona z poziomu użytkownika systemu, dzięki czemu szablon nie musi być za każdym razem wprowadzany przez programistę. Teraz każdy użytkownik ma możliwość wyboru i zdefiniowania własnego niestandardowego raportu opartego na szablonie Word.
W tym celu wystarczy przygotować dokument Word odzwierciedlający układ interesującego nas dokumentu w NAV i dostosować jego szatę graficzną do bieżących, czy indywidualnych potrzeb. Po zaimportowaniu go do systemu ERP staje się on dodatkowym szablonem do wyboru.
Poniżej zaprezentowano przykładowy szablon przygotowany w programie Word. Zawiera on wszystkie elementy graficzne niezbędne do zaprezentowania treści.
Zaimportowany szablon Word musimy jeszcze zmodyfikować – powiązać elementy/formanty/kontrolki pól danych ze źródłem danych (tak, żeby móc wypełniać raport odpowiednią treścią). Wykorzystujemy do tego technikę mapowania danych custom XML.
W efekcie otrzymujemy gotowy szablon z dostosowanym do naszych potrzeb układem i szatą graficzną, jako dodatkowy wzorzec w Microsoft Dynamics NAV 2017, który będzie się automatycznie wypełniał danymi przetwarzanymi przez system ERP.
Użytkownik zyskuje dzięki temu swobodę w dostosowywaniu wyglądu szablonów dokumentów do swoich potrzeb i to za pomocą doskonale znanego narzędzia, jakim jest program MS Word.
Autor: Artur Kocan