Jednym z wielu rozwiązań, jakie wprowadzono wraz z najnowszą wersją MS Dynamics NAV 2017, jest pogłębiona integracja systemu ERP z pocztą usługi Office 365. Dzięki tak zaawansowanej integracji możemy bezpośrednio ze skrzynki pocztowej Office 365 dodawać, modyfikować i wyświetlać dokumenty NAV 2017 w wersji webowej lub desktopowej Outlooka. W ten sposób firma może jeszcze dokładniej komunikować się i współpracować z klientami.
Microsoft umożliwił integrację programu Outlook z systemem ERP już od wersji Office 2013, dlatego również starsze pakiety biurowe mogą być powiązane z MS Dynamics NAV 2017.
Konfiguracja systemu ERP
Aby móc połączyć system z pocztą usługi Office 365 niezbędna jest odpowiednia konfiguracja zarówno serwera usługi NAV, jak i maszyny, na której środowisko pracuje. Istotne są również zainstalowane najnowsze pakiety instalacyjne MS Office.
Do przeprowadzenia poprawnej integracji środowisko NAV musi być zabezpieczone certyfikatem SSL oraz posiadać zainstalowane i skonfigurowane komponenty Web Client. Oto jak powinien wyglądać właściwie skonfigurowany Web Client zabezpieczony SSL:
A tak właściwie skonfigurowana usługa NAV:
Integracja systemu ERP z Outlookiem to jedna z wielu nowych możliwości systemu MS Dynamics NAV 2017. W tym celu przygotowano wygodnego asystenta konfiguracji, który przeprowadza użytkownika krok po kroku przez cały proces integracji. Konfigurator do tej właśnie integracji, jak i do innych nowości w systemie, znajduje się na stronie „Assisted Setup”.
Po rozpoczęciu konfiguracji integracji systemu ERP z Outlookiem pojawia się okienko informujące nas o rozpoczęciu całego procesu i jego możliwościach.
W kolejnym kroku konfiguracji należy zdecydować, czy chcemy skonfigurować połączenie z NAV 2017 tylko dla własnej skrzynki pocztowej, czy też dla całej naszej organizacji (w tym przypadku wymagane jest konto administratora Exchange). Na tym etapie wpisujemy adres email i hasło skrzynki pocztowej i zatwierdzamy podane dane przyciskiem „Następny”. W tym momencie rozpoczyna się weryfikacja adresu email oraz dostępu do usługi pocztowej.
Cały proces konfiguracji połączenia zatwierdzamy klikając na przycisk „Zakończ”. W tym momencie system zamyka okno konfiguratora i zmienia stan konfiguracji na „Zakończone”.
Efekty przeprowadzonej integracji
Po wykonaniu powyższych kroków w naszej lokalnej aplikacji Outlook oraz w jej wersji webowej, pojawiają się nowe zakładki Dynamics NAV.
Dzięki takiej integracji programu Outlook z MS Dynamics NAV uzyskujemy możliwość wysyłania do naszych klientów maili wraz z niezbędnymi danymi z systemu ERP. Natomiast bezpośrednio z okna aplikacji Outlook będziemy mieli możliwość zakładania nowych kont dostawców, nabywców lub zamówień czy faktur.
Pogłębiona integracja Dynamics NAV 2017 z Office 365 z pewnością ułatwia i znacznie przyśpiesza pracę z systemem oraz obsługę kontrahentów firmy. Dzięki dodatkom do przeglądowej wersji poczty, możemy tworzyć nowe dokumenty w systemie ERP z poziomu telefonu komórkowego lub tabletu w trakcie podróży lub poza biurem.
Autor: Krzysztof Grzyb