No dobrze. Porozmawiajmy o liczbach. Gdybyśmy mieli podsumować miniony rok za pomocą cyfr, jakie były efekty wdrożenia ERP dla Pana działu i firmy? Czy udało się skrócić lub wyeliminować jakieś procesy? Jeśli tak, to jakie i o ile?
Myślę, że lepiej skupić się nie na procesach, które udało się wyeliminować, a na procesach, które zbudowaliśmy od nowa. Jest to bowiem cała gama mechanizmów rozliczeniowych, raportów wpłat, raportów wykupu, analiz wielowymiarowych. Dzięki wdrożeniu ERP byliśmy w stanie zwiększyć liczbę przetwarzanych danych bez zwiększania kosztów obsługi. O korzyściach wynikających z łatwiejszego dostępu do danych nawet nie wspomnę.
Czyli nie uda mi się wyciągnąć od Pana konkretnych liczb?
Każda zmiana, w tym wdrożenie nowego systemu, jest u nas przeprowadzana w oparciu o konkretne cele biznesowe. To umożliwia nam późniejszą ocenę wyników. Wskaźniki liczbowe są oczywiście najłatwiej mierzalne, jednak w tym przypadku najważniejsze było dla nas zautomatyzowanie procesów rozliczeniowych, a tym samym zapewnienie większego komfortu pracy. Potrzebowaliśmy narzędzia, które umożliwi nam zwiększenie liczby obrabianych danych, bez konieczności ciągłego zwiększania zasobów ludzkich. Dodatkowo chcieliśmy mieć możliwość szybkiej implementacji nowych sposobów rozliczeń.
Rozumiem. Może w takim razie jakieś liczbowe lub jakościowe zmiany w obsłudze klienta?
Naszym celem było właściwie nie tyle usprawnienie obsługi klienta końcowego, co możliwość szybkiej reakcji na zmieniające się warunki rynkowe, na przykład: pojawia się nowy operator z niższymi stawkami, a co za tym idzie niższymi opłatami, z czego z kolei wynikają bardziej konkurencyjne ceny. Trudno w takiej sytuacji podać konkretne dane liczbowe. Natomiast mogę powiedzieć, że od momentu zaimplementowania systemu ERP wdrożyliśmy kilku nowych operatorów.
Na zakończenie proponuję takie pytanie: co by Pan powiedział księgowej, lub osobie odpowiedzialnej za finanse w firmie, w której dopiero podejmowana jest decyzja o wdrożeniu ERP? Zachęcałby Pana do wdrożenia, czy może odradzał?
Nie sposób odpowiedzieć na to pytanie jednoznacznie. Wybór narzędzia zawsze uzależniony jest od budżetu, oczekiwań, od rodzaju prowadzonego biznesu. Przede wszystkim zaproponował bym analizę obecnego narzędzia, weryfikację procesów finansowych, zdiagnozowałbym potrzeby w perspektywie rozwoju firmy i dopiero wówczas proponowałbym wdrożenie. W sytuacji gdy firmie zależy na konfigurowalnym, dostosowanym do indywidualnych potrzeb systemie z elementami BI, gdzie stosunek jakości do ceny jest dobry, wówczas polecałbym zainteresowanie się Microsoft Dynamics NAV.
Dziękuję za rozmowę.
Dziękuję również.